podcast

Willen we niet allemaal heel graag leren? Onszelf ontwikkelen zodat we écht een succes kunnen maken van ons bedrijf? Ik kan me uren verliezen in persoonlijke- en bedrijfsontwikkeling en ik doe dan ook niets liever dan mijn kennis weer met jou delen. Zowel via de blog als via de podcast. Zodat we samen groeien.

blog

podcast

Een fantastisch leuke podcast over branding, focus en strategie.

Schrijf je in op de nieuwbrief en ontvang de Cultivate Your Brand podcast liefde in je inbox. Met uiteraard het moment dat hij live gaat + je wordt tweewekelijks op de hoogte gehouden wanneer een nieuwe aflevering online staat. 

Een hele logische vraag. Waarschijnlijk heb je de term vast al wel eens voorbij horen komen of lees je hem nu op mijn website. Maar wat is het eigenlijk? Hoe werkt het? En wat kun je ermee?

Strategie is het stappenplan dat jou helpt om van A naar Z te komen. A staat in dit geval voor je missie oftewel: waarom je doet wat je doet. Z staat voor je visie. Je visie is: wat jij, door jouw bedrijf, hoopt te veranderen in de wereld of in de levens van jouw klanten. Maar je visie is ook: waar wil jij jouw bedrijf naar toe laten groeien? 

Om van A naar Z te komen is er een strategisch plan nodig. Gewoon maar wat doen als ondernemen werkt namelijk wel even, maar op een gegeven moment merk je dat je afdwaalt en je focus verdwijnt. Door een strategisch plan uit te werken ben je meer gefocust en werk je bewust naar je doel toe.

Maar wat is dan precies een brand strategie? In je brand strategie vat je samen waar je bedrijf voor staat, wat je onderscheidt en waar je naar toe wilt.

De elementen die in je brand strategie aan bod komen zijn:

  1. Concurrenten
  2. Waarom doe je wat je doet?
  3. Je missie
  4. Je visie
  5. Brand architectuur
  6. Je onderscheidende factoren
  7. De belofte die jij als merk doet
  8. ‘Reasons to believe’ (waarom gaan mensen van jou kopen?)
  9. Brand persoonlijkheid
  10. Ideale klant (inzichten, behoefte, persona)
  11. Het gevoel en/of belangrijkste boodschap die je mee wilt geven
  12. Personal branding
  13. Brand visuals
  14. Zichtbaarheid & social media (waar ben ik op welke manier aanwezig?)
  15. Het strategische plan om van A naar Z te komen

Er zit enorm veel kracht in het uitschrijven van je brand strategie. Het zorgt er namelijk voor dat je veel bewuster omgaat met de boodschap die je wilt overbrengen.

Wanneer je duidelijk weet waar jij als bedrijf voor staat, waar je naar toe wilt en hoe je daar wil gaan komen, is het veel makkelijk om daar ook daadwerkelijk naar toe te gaan. Omdat je a} weet dat dat is wat je wilt & b} je er over na hebt gedacht hóé je daar dan wilt gaan komen. 

Toen ik zes jaar geleden begon als ondernemer, had ik géén idee waar ik naar toe wilde groeien. Ik deed wat op dat moment op mijn pad kwam. Overigens denk ik dat dat voor het eerste jaar van je bedrijf alleen maar goed is. Zo kan je rustig ontdekken wat het ondernemerschap inhoudt en waar jij blij van wordt. Zo’n twee jaar later begon dit onderwerp bij mij te kriebelen, omdat ik merkte dat ik meer wilde. Ik wilde groeien met mijn bedrijf (toen bruidsfotografe) en merkte dat ik het nodig had om te weten wat ik dan precies wilde. Want: groeien zonder doel, maakt het ook wel heel hard werken – zonder ooit een feestje te kunnen vieren. Met een doel kan je namelijk meten wanneer jij je doelen behaald hebt.

Bij het creëren van een consistent merk gaat het net zo. Door op te schrijven & dus te weten waar jij voor staat, kan je dit ook veel duidelijk communiceren. Je merk zal veel sneller groeien, omdat je vanuit een stabiele basis de stappen zet in je bedrijf. Betekent dat dat je nooit iets spontaans kan doen? Zeker niet! Het betekent dat je jouw spontane idee kan meten aan de jouw brand strategie en zo kunt kijken of deze stap past bij wie jij bent, waar jij voor staat en waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Is dat een match? Dan is dat een hele mooie bevestiging dat dit spontane plan, wel eens een heel mooie toevoeging kan zijn aan jouw bedrijf. 

Heb jij wel eens eerder zo uitgebreid stil gestaan bij je onderneming?

 

xo Elsa

 

Wil jij meer focus en/of aan de slag met je met een strategie voor jouw bedrijf, zodat je ook echt de groei kan gaan maken waar je van droomt? Om jou hierbij te helpen heb ik verschillende pakketten ontworpen. Zodat jij kunt kiezen welk pakket voor jou het beste past.

lees meer